Wednesday, October 22, 2008

SeKs BeBaS DaN PeMbUaNgAn BaYi PeLajAr IpTA

Seks bebas, lari dari rumah, pembuangan bayi, mengedar atau menagih dadah dan alkohol, ponteng sekolah, mengugut, menubuhkan kumpulan haram. Kesemua yang disebutkan tadi hanyalah sebahagian dari permasalahan sosial di kalangan remaja kita. Remaja adalah seorang anak manusia yang berusia 14-21 tahun. Di dalam keadaan ini mereka sangat rawan terhadap apapun, mereka selalu ingin mencoba segala sesuatu yang ada di dunia ini tanpa memikirkan akibatnya di masa yang akan datang.Permasalahan sosial di kalangan remaja masa kini amat membimbangkan banyak pihak terutama sekali golongan ibu bapa dan golongan pendidik. Adakah keruntuhan akhlak remaja ini berlaku seiring dengan pembangunan negara dan kemajuan teknologi? Adakah akhlak remaja semakin jatuh dan bagaikan tidak dapat dibendung lagi?


Masalah pembuangan bayi makin menjadi-jadi akhir-akhir ini terutama dalam kalangan remaja melayu khasnya pelajar IPT. Pembuangan bayi (Kes Buang Bayi) melibatkan golongan remaja melayu khasnya pelajar IPT amat membimbangkan akibat pergaulan bebas serta “culture shock”. Kemelut buang bayi dan pergaulan seks bebas semakin serius apabila pihak media massa memaparkan kejadian ini dalam akhbar mereka dengan begitu meluas tanpa segan-silu.Kehidupan moden sering dikaitkan dengan hubungan seksual yang bebas. Lantaran itu, masalah sex bebas terus menerus menjadi sesuatu yang lumrah.Kemelut seks bebas, pergaulan bebas dan gejala buang bayi ini berlaku lantaran kurangnya didikan agama dalam kalangan remaja Melayu kita. Kekurangan ini mungkin akibat kekurangan didikan dan perhatian ibubapa serta impak kemodenan yang melanda negara kita. Remaja kita khususnya pelajar IPT tidak mempunyai pegangan agama yang tebal dan mudah dipengaruhi oleh desakan seksual mereka itu. Kesannya, ramai remaja Melayu yang terjebak dalam kancah negatif seperti seks bebas dan gejala buang bayi.

Gejala buang bayi bukan perkara baru dalam masyarakat kita sebenarnya. Kadang2, lebih dari sekali dalam seminggu kejadian seperti ini dilaporkan di dada akhbar tempatan. Lebih mengejutkan sejak akhir-akhir ini, mangsa atau suspek yang terlibat adalah di kalangan pelajar-pelajar, lebih-lebih lagi pelajar IPT. Bukan satu atau dua kes dilaporkan melibatkan pelajar IPT, tetapi lebih dari itu. Adakah ini salah satu matlamat sesebuah IPT ditubuhkan? Semestinya tidak! Kalau tidak, dimana pula silapnya? Adakah pelajar sekarang sudah tidak mempunyai harga diri atau mereka lebih mementingkan nafsu mereka semata-mata sehingga sanggup menggadaikan maruah diri? Sama-samalah kita menilai persoalan tersebut.Kalaulah begini situasinya dalam sebuah institusi pendidikan, maka hancurlah kredibiliti dan integriti sebuah kelompok yang boleh dianggap sebagai bakal pemacu kepimpinan sesebuah negara pada masa hadapan. Kita patut sedar akan kejadian-kejadian seperti ini. Ianya bukan melibatkan soal individu, tetapi melibatkan skop yang lebih besar yakni negara kita pada masa hadapan.

0 comments: